Invitat: Ana Băiescu este doctor in psihologie, psiholog clinician, psihoterapeut de orientare cognitiv-comportamentală și terapeut relational avansat imago, educator parental COS
Este, de asemenea, absolventă a Academiei de Terapie Imago din România, fiind certificată internațional ca terapeut imago avansat, prezentator de workshop-uri imago și supervizor. Deși este preocupată de starea relațională de bine a cuplurilor, mare parte din activitatea Anei implică și dinamica parentală. Drept urmare, am vrut să aflăm mai multe despre cum ajută terapia imago relația părinte-copil.
Tema: Arta de a fi părinte conștient
- Despre ce este programul creat de tine “Arta de fi părinte conștient” și cui se adresează?
În această călătorie despre relații sănătoase totul este despre conectare, conectare, conectare. Crearea unei relații conștiente necesită prezență conștientă şi intenție (Harville Hendrix, Helen LaKelly Hunt), ceea ce va aduce mai multă bucurie în familia ta. Intenția este cea de a fi tu cel care aduce schimbarea în familia ta. Totul pornește de la noi, adulții. Invităm atenția pe senzațiile și emoțiile noastre, ceea ce simțim față de copil, unde ne este greu și unde ne este mai bine. Învățăm să ne împrietenim cu stările noastre, cu blândețe și acceptare. Accesăm abilitatea noastră de a oferi compasiune.
- Care sunt principalele îngrijorări ale părinților cu privire la copiii lor/ adolescenții lor atunci când apelerază la psihoterapeut?
Copilăria și adolescența sunt pline de multe schimbări în materie de gânduri, sentimente și comportamente. Este un moment de tranziție susținută și, uneori, apar provocări ce perturbă calea dezvoltării. Aceste provocări pot proveni din factori de stres, precum școala, conflictele părinților, separarea/divorțul, starea de sănătate, dificultățile de învățare, presiunea din partea colegilor, agresivitatea, schimbarea locuinței etc.
- Ce învață părinții despre ei înșiși și relația lor cu copiii în cadrul programului Arta de a fi părinte conștient?
Atitudinea necesară fiecărui părinte pe parcursul celor două zile este cea de curiozitate, de răbdare în timp ce vă însoțesc să experimentăm un nou mod de a relaționa cu copilul.
În această călătorie transformațională vom porni la drum aducând mai multă conștientizare: Ceva ce îmi place la mine ca părinte în relația cu copilul meu este…, ceva ce am eu nevoie să descopăr despre mine în relații este… puncte esențiale ale accesării compasiunii care ne va însoți pe parcurs și sunt recunoscătoare că pot să vă fiu alături.
Vom continuăm călătoria Părintele conștient și harta conectării cu copilul, pornind de la cele mai noi perspective din știința relațiilor, știința atașamentului, neuroștiința creierului uman descoperind conceptul de iubire de sine: Iubind părintele ce sunt deja! prin multe exerciții ghidate de mine și experimentate de fiecare părinte în dialog cu alt părinte (partener).
La final vom crea în caietul de lucru pentru părinți un Plan de creștere personală: Ceva bun de dus acasă. Fiecare persoană este invitată să se miște în ritmul său, este încurajată să nu grăbească procesul, amintindu-și că aceasta este o călătorie care poate duce la multe destinații, inclusiv un loc de înțelepciune din care poți practică bunătatea și compasiunea față de tine însăți și în relația cu copilul tău.
- Cum funcționează dialogul imago când este aplicat în comunicarea dintre adulți și copii?
Dialogul intențional imago este conceput, pe de-o parte, pentru a răspunde nevoilor emoționale imediate ale copilului tău: să auzi ceea ce-ți transmite, să-l vezi și să dai sens la ceea ce simte, gândește sau cum se comportă.
În cadrul programului, vom experimenta Dialogul Intențional – pașii unui dialog structurat ca principală tehnică de conectare cu copiii, indiferent de etapa de vârstă pe care o parcurg: oglindire, oglindire (iar și iar), validare și empatie.
- Ce presupune creșterea noastră psihologică și reîntregirea sufletească ca părinți, atunci când aplicăm parentingul conștient?
Ana spune că “este important ca părintele să fie sprijinit să ajungă să formuleze o declarație de intenție parentală conștientă.
Aceasta ar putea fi formulată astfel: „Cu iubire, compasiune și conștientizare intenționez să practic Dialogul intențional, să ofer copilului meu siguranță, sprijin și structură, să reflectez la momentele când reacționez inconștient (să am un dialog cu un alt adult despre asta), să-mi ofer câte un dar de creștere periodic după un conflict sau moment mai dificil și să îngrijesc spațiul-dintre ca un spațiu sacru, fiind alături de nevoile copilului“.
- Care sunt beneficiile programului “Arta de fi părinte conștient
Cele mai importante beneficii ale Programului de educație parentală Arta de a fi părinte conștient:
- Săaducem mai multă prezență conștientă în spațiul dintre părinte-copil. Un indicator al relației părinte-copil pe care să înflorească este rapiditatea reconectării (H. Hendrix)
- Săexperimentăm împreună o metodă eficientă (Dialogul Imago cu un alt adult) pentru a facilita trecerea de la reactivitate la conectare. Reactivitatea este o oportunitate de creștere, de învăț
- Săputem menține conexiunea atunci când simțim emoții intense. Spațiu de conținere în patru pași simpli, poate fi o alegere sănătoasă.
- Reinterpretarea pierderii controlului: este expresia codificatăa unei nevoi neî
- Importanța stabilirii limitelor păstrând conectarea. O perspectivădiferită asupra conectării părinte-copil care se referă la modul în care părintele reușește să se calibreze cu lumea interioară a copilului său (emoții, gânduri, nevoi), fără judecată.
- Un Caiet de lucru pentru părinți cu Practici scurte pentru o relație asumată(nimic fără conștientizare, intenție, perseverență și schimbare) și tehnici de Joc și conectare în relația părinte-copil din perspectiva științei relaț
- Construirea unei hărți cu mai mulți pași prin care ajungem săcreăm oportunități zi de zi de a privi copilul în ochi, de a asculta ce spune pentru a înțelege perspectiva acestuia, de a da sens poveștii sale, imaginându-ne cum se simte acesta. Cât de des oferi acea privire care spune: „Ești cu adevărat special pentru mine!“.
- În ședințele de terapie, terapeutul trebuie să vadă și părinții sau doar copilul?
Psihoterapia pentru copii și adolescenți nu se adresează doar lor, ci și părinților. Cercetările arată că terapia funcționează mai bine dacă terapeutul și copilul sau adolescentul dezvoltă împreună obiective terapeutice, adesea în strânsă colaborare cu părinții, și urmăresc progresul către atingerea lor, pe tot parcursul intervenției. Astfel, în cadrul ședințelor de psihoterapie, psihologul colaborează cu părinții și cu copiii sau adolescenții, ajutându-i să înțeleagă mai bine și să depășească diferite probleme emoționale, comportamentale, de adaptare la situații stresante, promovând, totodată, dezvoltarea copilului și dezvoltarea personală a adolescentului, precum și îmbunătățirea relațiilor și a funcționării sociale.
- Ce înseamnă psihoterapia cu copii și adolescenți?
Aș spune că psihoterapia este atât o știință, cât și o artă. Înțelegerea sănătății mintale și a stării de bine evoluează, la fel ca viața însăși, spre a cuprinde perspective tot mai largi și interdisciplinare.
- Dar de creștere– recomandare de lectura
- Cărțile lui Daniel Siegelși Tina Payne Bryson, despre dezvoltarea creierului uman, Creierul copilului tău. 12 strategii revoluționare de dezvoltare unitară a creierului copilului tău, și
- Daniel J. Siegel, Vâltoarea minții. Puterea și rolul transformărilor cerebrale în adolescență,